Att driva en e-handel – del 1

”Jag kan tänka mig att börja driva en e-handel. Finns det någon som har idé till vad jag kan sälja?” – detta är nog inte rätt ända att börja i, men en fråga man ofta ser i olika e-handelsforum. Vi tänkte dela med oss hur vi började vår resa med billigamobilskydd.se – med slumpen, lite tur och en hel del anamma i bagaget. Och sedan en liten viktig detalj: att inte vara fåfängd! Nya kontorsmöbler och fina ytor att jobba i - vad är det? Begagnade skrivbord, gratis inventarie och hjälp från släkt och vänner var med och startade upp billigamobilskydd.se - man får inte vara kräsen eller rädd att jobba många timmar när man vill vara e-handlare! Man tar vad man har och då gör man det bästa av det. Så här började vår resa med billigamobilskydd.se

Våren 2011: billigamobilskydd.se blev till för att Ricky behövde ett skärmskydd till sin nya smartphone – en ZTE Blade, hans första mobil med pekskärm och inga knappar. Ricky hittade inga skärmskydd i Sverige och köpte i stället ett 6-pack från en engelsk hemsida. Han monterade sitt skärmskydd – och lyckades att få det helt perfekt i första försök. Så han la ut resten till försäljning på Tradera- och sålde alla. En glödlampa dök upp över huvudet på honom – detta kanske var något att satsa på? Ett skärmskydd kostar ju inte många kronor att skicka (frimärken var lite billigare 2011), det var lätt att förvara och tog inte mycket plats när det skulle skickas, de kunde skickas i vanliga kuvert.

Så Ricky tog pengarna han fick in från sina 5 skärmskydd och köpte lite till. Och sålde dem också. Och samma sak igen. Tog pengarna som blev över, köpte flera skärmskydd – och nu även några mobilskal av silikon och tjockare plast. Även dessa var lätta och billiga att skicka. De sålde också.
Nu kunde han börja ta hem lite större volymer. Allt såldes via Tradera. Tills han gjorde en egen hemsida. Eller, ”egen” kanske inte är rätt ord. Han köpte en färdig sida hos Vistaprint, och lade upp sina skärmskydd och mobilskal där. Bilderna lånade han från sina leverantörer. De var inte alltid snygga, och ibland fanns det text på bilderna – inte bra. Men alla ska vi starta någonstans.

Efter en tid bytte han hemsida, till en trevlig kille som heter Björn. Han var grym på sökord och på att göra enkla lösningar. Vi fick bara se till att lägga in sökord i ett dokument, då kom vi automatiskt upp på Google. Det var guldläge! Inte alls som nu, där man får betala för vartenda sökord för att komma upp i listan av annonsörer. Så var det inte i början. Det var enklare och billigare att sätta i gång som e-handlare. Och Ricky var med från början och fick en bra start. En flygande start faktiskt.

 

 

 

Snart insåg Ricky dock att det inte räckte med ”lånade” bilder. Det var inte bra. Han fick fota själv. Bakgrunden blev en portfölj som han förvarade alla skärmskydd i. Så ser ni en gammal annons på vår hemsida, med en grynig, svart bakgrund, då är det troligen portföljen med skärmskydd, som blev lagt upp på köksbordet med skärmskydd och putsduk ovanpå. Inte heller optimalt, men det fungerade ju så sett. Senare fick Jane ta över fotograferingen, och många spännande bilder har tagits med olika hjälpmedel - som här: strykbräda i trädgården, när nya Covercases till iPad skulle fotograferas. Idag ser de lite annorlunda ut. Covercases till iPad 10.2 hittar du här: iPad 10.2 (2019 / 2020 / 2021) / (7th , 8th & 9th Generation) (A2197 / A2200 / A2198 / A2428 / A2429 / A2430 / A2270)

Varorna som Ricky sålde blev skickade så snart han var klar på sitt ”riktiga jobb” – som hans mormor Evelyn kallade hans jobb på Hemglass. När han efter en tids tjänstledighet slutade på Hemglass var hennes kommentar ”Ska du inte ha något riktigt jobb alltså…?” För henne var e-handel något diffust och inte på riktigt. Ett hederligt arbete vore väl bättre, mera tryggt och så vidare.

 

 

Men billigamobilskydd.se rullade på. Och när lagerplatsen blev för trång hemma i radhuset (där mobilfodral, skärmskydd och mobilskal blev stuvat i Billy bokhyllor från Ikea och i bedrollers under sängen) hyrde Ricky in sig hos en lokal fastighetsägare. 200 kvadrat! Och inte en enda lagerhylla fanns där. Men via kontakter fick vi tag i några butikshyllor från ett apotek som skulle byta inredning – vi kunde hämta allt kvitt och fritt. Sedan beställde vi ett gäng Billy bokhyllor (och vi vill nog påstå att vi har rekordet i att montera en Billy bokhylla- det tog cirka 4 minuter när vi var i form!) – och då var vi i gång.

 

 

 

 

Tyvärr var vi inte så smarta att göra exakta lagerplatser från början. När vi skickar ut våra varor idag står lagerplatsen med på plocklistan – till exempel ”A1025” – men så smarta var inte vi från början. Men Ricky hade ju allt (!) i huvudet. Och då är systemet ju idiotsäkert, eller…? Inte riktigt visade det sig. För när Ricky var sjuk och Jane fick åka till lokalen och packa dagens ordar (det var väl 20-25 ordar) – då hade hon ingen aning om var något fanns, och höll på att bli tokig. Hon fick ringa hem till Ricky och fråga ”Vart är skalen till Sony Ericsson Xperia Arc??” – och fick då svaret ”Om du ställer dig vid mitt skrivbord, med ryggen mot hyllan – då borde de finnas kring ditt höger knä….” … på den nivån var det. Det var inte hållbart. Så vi fick göra lagerplatser till allt. Och pricka av allt som vi sålde, i ett Excel dokument. Viktigt att ha koll på lagret!

 

….tiden gick – vi sålde mera och mera. Fortfarande på egen hemsida och Tradera. Vi fick några påbackningar, för man får inte göra hur som helst på Tradera, och något företagsnamn fick man absolut inte ha med i sina annonser. Till slut släckte de ner alla våra 6000 annonser, som vi fick börja redigera och lägga upp igen. Men vi kom fram till att vi bara backar när vi tar sats, så med hårt arbete blev våra annonser ännu bättre och vi sålde ännu mera.
Vi var nu dessutom 2 i företaget eftersom både Jane och Ricky jobbade heltid med detta.

Efter ett tag hörde Fyndiq av sig. En helt ny samlingssida för olika e-handlare. De ville ha med oss och sälja våra varor där. Vi var skeptiska, vi tackade nej. Men Rickard som jobbade mot handlarna på den tiden erbjöd oss att HAN kunde lägga upp 100 annonser åt oss. Vi skulle bara skicka över vilka annonser vi ville ha med. Vi gick motvilligt med. Villkoren var ju okej… vad kunde hända?
….vi sålde som hejsan! Det dröjde inte länge innan Fyndiq stod för 70% av vår omsättning. Det var ett smidigt sätt att sälja på, och på den tiden var villkoren som sagt okej och alla tjänade på detta. Sedan har villkoren ändrats och flera e-handlare kämpar om platsen, men det är en helt annan historie… 

 

Det jobbades jämt i vårt lilla radhus - OCH i lokalen som vi hyrde. På kvällen när vi kom hem fick vi pricka av sålda varor i Excel-dokumentet, skriva ut morgondagens plocklistor (som skulle sorteras efter lagerplats, för hand). Många timmar jobbade vi vid köksbordet, och på fredag och lördag kväller kunde det vara med en drink och kanske ett TV program att titta på samtidigt. Vi levde vår dröm, och då var det inte jobbigt att jobba jämt! 

Vår Fyndiq-resa höll dock på att ta slut strax efter jul det året vi gick med; vi sålde så mycket att vi inte hann med att pricka av vårt lager (excel-dokumentet) i samma takt som vi sålde varor. Det betydde att vi sålde varor vi inte ens hade i lager längre. Detta var inte bra! Och till slut fick Fyndiq sätta ner foten och tala om för oss att vi fick införskaffa ett bättre lagersystem som var automatiserad. Annars skulle vi bli avstängda från säljsajten.
Vi kliade oss i huvudet och började då att titta runt efter en ny hemsida-leverantör som kunde erbjuda ett integrerat lagersystem där varan skulle prickas av automatiskt, oavsett om den såldes på Tradera, Fyndiq eller vår egen hemsida. Vi hittade till slut Kodmyran som har sitt säte i Sundsvall. Och vi insåg snart att vi fick anlita dem och tacka Björn för den första tiden med hemsidan hos honom. Och från att ha betald några hundralappar per månad fick vi nu släppa några tusen istället. Men det visade sig vara värt besväret... (fortsättas)