Att driva en e-handel – del 2

Försäljningen rullade på. Fyndiq stod för en stor del av vår omsättning, och vi började fundera på om det inte var lite väl sårbart att förlita sig på försäljning via annan säljsida. I och med att vi flyttade vår hemsida till Kodmyrans plattform – och betalade vad vi tyckte var väldigt mycket pengar för detta – fick vi också nya möjligheter: vi kunde nu ha flera butiker, med samma lager. Det betydde att vi nu kunde vända oss mot flera länder. Och oavsett om vi sålde varor på vår svenska hemsida, på Tradera, Fyndiq eller i en speglad shop, alltså vår egen hemsida, men i ett annat land – så skulle vår lager justeras automatiskt! Slut med att pricka av sålda varor i ett Excel-ark. Vi såg bara möjligheter. Så vi började med Danmark. Eftersom Jane är från Danmark kändes det mest närliggande att börja där, med tanke på texter och översättningar. Och vad skulle vår hemsida i Danmark då heta, var nästa fråga. ”billigamobilskydd.se” skulle kunna översättas till ”billigmobilbeskyttelse.dk” – men vi tyckte inte det hade så bra en klang. Så vi valde att vara lite mera kreativa. Vi frågade en dansk kompis: ”Vad låter bäst – mobiltasken.dk eller mobilpungen.dk?” – och valet föll på mobiltasken.dk
Våra svenska kompisar och kunder brukar le lite av detta domännamn. På danska sticker det ut lite mera än ett tråkigt namn som innehåller ”skydd” gör, och det gillade vi. Så 2015 föddes mobiltasken.dk

 

Varor kom hem i en jämn ström. Vi fick testa oss fram vad som sålde bra, och vi gick efter färgglada fodral och tillbehör från början. Ut över plånboksfodral testade vi även andra fodral och väskor. Det blev ett omfattande sortiment. Det skulle fotas och organiseras, annonser skulle göras och lagersaldon skulle uppdateras – och inte minst behövde vi ju hitta plats för alla varor. Det fanns att göra, absolut. Och ibland fick vi vara kreativa när vi skulle göra bilder. Hur fotar man till exempel enklast ett gäng mobilväskor samtidigt…? Jo, det kan till exempel se ut såhär när man jobbar: 

 

....och se ut såhär när man är klar (observera hur "friläggningen" gick till - i Paint - för Photoshop var lite för avancerad för oss!!) 

 

Vi lekte då med tanken om att även sälja mobiltillbehör till resten av Norden. Men det kändes som väldigt mycket jobb att ta sig fram i både Norge och Finland. Då hittade vi en annan väg in: vi började sälja via en annan samlingssida för handlare, som är superduktiga på marknadsföring, inte minst i Finland. Vi kommer dock inte nämna namnet på sidan. Vi tar faktiskt inte det ordet i vår mun längre. De visade sig nämligen inte vara speciellt samarbetsvilliga när vi hamnade i ett läge där en av våra leverantörer skickade något till oss som inte skulle ha passerat kvalitetskontrollen. Vi märkte detta när vi fick påbackning för 1 såld vara via denna onämnbara sida– och sedan var vi ute, ”på røv og albuer” som man säger i Danmark. En försäljning på 2 miljoner per år (och då mest i Finland) försvann från den ena dagen till den andra. Och det fanns ingen återvändo – vi var inte välkomna på sidan längre.

Så vad gjorde vi nu? Vi var ju inte bara 2 personer heller. Vi hade anställda nu. Vi var tvungna att få tillbaka våra 2 miljoner – och helst mera.
Vi insåg att det var dags att skapa hemsidor i både Norge och Finland, och försöka få upp försäljningen där igen.
billigmobilbeskyttelse.no och kännykkälompakko.fi såg dagens ljus. Nu tog vi hjälp av en översättningsbyrå för att få till korrekta texter i dessa länder. Vi kan väl inte påstå att vi sålde lika mycket och lika fort som i Sverige. Speciellt Finland gick trögt. Och Norge är ju lite knepigt i och med det ligger utanför EU, det är lite andra regler med tull och moms där. Men vi löste även detta – inte minst med hjälp av vår e-handelskollega Björn (kolla gärna hans hemsida också, bga.se). Han hade knäckt Norge-mysteriet, så vi tog hjälp av hans erfarenhet. Det var också Björn som introducerade oss för vår nya vi-måste-få-upp-annonser-på-Google-ansvariga, Anders. Han blev vår nya, externa kollega (okej, vi köper hans tjänst, han sitter egentligen hemma, med fötterna uppe på soffbordet – om han inte är i Spanien – och ”jobbar” – och tar sjukt mycket betald 😉). Nejdå, Anders är en väldigt viktig del av billigamobilskydd.se - honom vi vill inte bli av med! 

 

Det var nämligen inte längre tillräckligt att ha bra med sökord i ett dold dokument på hemsidan – nu började det kosta pengar att komma upp på Google. Ihop med Anders räknade Ricky lite på det, och de kom fram till en formel: för varje krona satsat skulle det generera minst så här många kronor tillbaka – annars var det inte lönt. Så detta blev Anders’ uppgift. Kollar man omsättningen på Tibro billiga mobilskydd AB över tid – då ser man enkelt när Anders började jobba för oss; det året ökade omsättningen med nästan 50%...

 

 

Vi tog oss förbi våra 2 förlorade miljoner och började sakta men säkert att klättra i omsättning igen. Utan hjälp från onämnbara sidor. Faktiskt slutade vi till slut även säja varor via Tradera – där allt började. Till slut var bara vår egen hemsida (fast nu i hela Norden) och Fyndiq kvar. Vi började även att klättra förbi försäljningen på Fyndiq, de stod nu inte längre för 70% av vår omsättning, och det kändes bättre. Det är såklart alltid bättre att kunna stå på egna ben och inte vara för beroende av andra.

 

Och sedan hade vi ju ännu ett ben att stå på: redan i december 2012 öppnade vi nämligen vår Lagershop, Vi tog inspiration av en teknikbutik i Stockholm, där det enda som var framme på disken var en iPad som kunderna kunde bläddra på. Sedan fick personalen springa ut på lagret och hämta varorna. En sådan Lagershop vill vi också ha, hemma i Tibro. Så våra lokala kunder skulle kunna komma och "klämma och känna" på varorna innan de köpte dem. 
Vi ville dock ha en display framme i butiken med varor. Vår display bestod den första tiden av – ni kan aldrig gissa – BILLY BOKHYLLOR från den där blå/gula möbelkedjan ni vet.
Men när vi efter ett tag fick utöka vår lokal (just det, för det gjorde vi nämligen i 2014 – då hade vi plötsligt 600 kvadrat i stället för 200, genom att slå hål i väggen till grannlokalen) fick vår bra kompis Niklas snickra ihop 2 snygga väggar till oss, som vi kunde hänga skohyllor på. Ja, hyllorna i vår Lagershop är egentligen menade för skor. Men de passar precis lika bra för mobilfodral. Och vilka väggar det blev, jättesnygga. Disken var 2 st. skänkar från Jysk – med en miljard delar att montera ihop. Men de fungerade fin-fint som disk i billigamobilskydd.se Lagershop.
Vi hade nu för allvar börjat satsa på mobilfodral – och vi hade dem i alla möjliga roliga färger. Nu hade vi även börjat sälja tillbehör till läsplattor, speciellt våra 360 Fodral var ju färgglada och oerhört populära. Vilken tid det var. Och vilken snygg Lagershop vi hade:

 

Fortfarande var billigamobilskydd.se ett projekt där familj, släkt och vänner hjälpte till. Om det var hjälp med att bygga upp en lagershop, snickra, plocka varor, montera Billy bokhyllor, komma med fika, ja vad som helst, så ställde de upp. Många icke-betalde timmar har lagts hos oss, av många olika människor. Och vi kommer alltid att vara tacksamma för all hjälp vi fick och fortfarande får (Rickys mamma kommer till exmpel fortfarande med hembakat till 11-fikat på fredagar).
För det är inte helt enkelt att starta upp en e-handel från scratch – utan att ta lån! Och det får vi ändå säga – med stolthet – att vi aldrig har gjort. billigamobilskydd.se blev finansierat av 36 kronor för ett 6-pack med skärmskydd. Och med en hel del anamma och positiva vibbar också.

 

Så vad hände sen…? Det får du läsa mera om i del 3 😉