Att driva en e-handel - del 3

2018 hade vi vuxit ur våra lokaler på Mariestadsvägen i Tibro. Företaget hade god ekonomi och vi gick in som delägare i ett stort gammalt möbelhus i Tibro. Hantverkare satte i gång, och snart hade vi en stor, härlig, kvadratisk lagerlokal på 500 kvadrat att stoppa in våra varor i. Först skulle ett annat företag dock komma och montera upp lagerhyllor för en halv miljon – några var nya, några var begagnade, men alla enhetliga. Billy bokhyllorna fick så klart följa med, men nu fick de fungera som bokhyllor i kontor och på allmänna ytor. En snickare snickrade nya väggar till Lagershoppen – exakt som de första vi hade. Och en kompis byggde ett underrede till vår nya kassadisk – 4 köksskåp från köksavdelningen på möbelaffären som även säljer bokhyllor 😉

 

HC Huset i Tibro - ett gammalt möbelhus- är nu hem för billigamobilskydd.se

 

Själva flytten gick smidigt; vi hyrde in juniorlaget i Tibro IK, så 20 unga, starka hockeyspelare fick sig ett rejält träningspass den lördagen när billigamobilskydd.se flyttade från Mariestadsvägen till Värdshusgatan i Tibro. Men allt flyttades på en och samma dag. Dock fick Lagershopen vara stängd på lördagen – men måndag var vi tillbaka på jobbet och inga internetbeställningar skickades för sent. DET är en effektiv flytt, och våra kunder behövde inte vänta längre tid på sina varor – ingen märkte att vi flyttade hela vårt lager den helgen.
Billiga mobilskydd – snabbt & fraktfritt var vårt motto. Och är fortfarande. Inga paket lämnas till dagen efter – inte ens efter Black Friday eller i mellandagarna. Allt ska i väg samma dag. Det är en fråga om att ha tillräckligt med personal på plats bara – eller springa lite extra fort.

Nu kunde vi växa, för platsen fanns. Och bara något år senare dubblade vi vår lageryta och monterade upp lika många lagerhyllor till som vi redan hade. Nu behövde vi inte längre snåla med våra lagerplatser. På bilderna ser ni lokalen innan, som den såg ut när den hörde till möbelbutiken – sedan hur det såg ut när vi hade flytspacklat – och till sist hur den ser ut idag.

 

 


Och våra lagerytor kan vi väl säga – utan att överdriva – är vår mest ”fancy” ytor! Lyxigt värre har vi höj- och sänkbara skrivbord på alla arbetsstationer, men miljön är väl inte den finaste – och vi har heltäckningsmatta i såväl lagershop som kontor/uppackningsrum – en rest av möbelbutikens inredning. Fikarummets möblemang består av chefernas gamla köksbord och stolar från altanen som inte används längre (och så klart en Billy bokhylla eller två). Vi plockar våra varor i blå plastkorgar som vi fick av vår gamla granne, Tibro Bar & Grill (där du får Tibros godaste och största pizza by the way!) Korgarna har från börjat använts för att frakta champinjoner i. Här slösar vi inte pengar på onödiga saker när det finns fullt användbara alternativ. Bra för ekonomin – bra för miljön.

 

Våra blå champinjon-korgar används fortfarande, både till plockning av varor samt foto-objekt. 

 

Och det är väl detta som genomsyrar billigamobilskydd.se: vi tar vad vi har och gör det bästa med det. Våra paket har alltid skickats i enklast möjliga emballage; det betyder att de minsta paketen skickas i helt vanliga, vita kuvert. De lite större (när vi säljer flera fodral eller fodral till läsplattor) har skickats i bubbelpåsar. Bubbelplast som finns med när vi får varor tar vi också vara på och återanvänder. Och när inte vi använder det, så gör vår granne, Olssons Fiske det. Här slängs så lite som möjligt.

I början fick vi skriva alla adresser för hand och frankera med vanliga frimärken (lyxigt när vi kunde få tag i dem med klister så vi slapp slicka – men ibland hade vi inte en sådan tur!). Sedan tog vi bort denna flaskhals och började skriva ut adress-etiketter. Sedan fick vi plocklistor med avtagbara adresslappar, och våra frimärken ersattas med marknadens minsta frankeringsmaskin. Den blev dock utbytt efter ett par år, nu har vi en något större modell. Den sjunger dock på sin sista vers och kommer att lämna oss i slutet av månaden – slut med frankering av paket på billigamobilskydd.se
De flesta av våra paket skickas nu med varubrev. Och kuvert och bubbelpåsar har även bytts ut mot tjockare packmaterial. -Och vi behöver inte själva packa så mycket längre heller! Nu har vi Halvfred; Vår packmaskin som är som en deltidsanställd (därav Halv) och döpt efter en tidigare anställd, Alfred. Halvfred. Han är supereffektiv. Och det är nog bäst det – för han var inte billig! Och vi har inte hämtat honom varken hos pizzabagaren eller på ett företag som inte behövde honom längre; han fraktades hit från USA och har aldrig haft andra hem än hos oss.

 

Halvfred


Denna adoption var inte helt enkel – vi har haft en del startproblem med Halvfred. Det visade sig att han inte hade lika lätt för att lära sig som vi och vår personal har haft – så han hade lite längre startsträcka. Men ibland är det ju så; vi får ta oss tiden att lära oss att cykla – annars kommer vi lägga mycket mera tid på att dra cykeln runt i stan. Och nu är Halvfred i gång, han har lärt sig cykla – och han cyklar som bara den, paketen bara sprutor ut (och landar i stora säckar från ett rött-vitt varuhus – för att de hade de bästa och smidigaste säckarna till vårt behov just nu). Så tiden där vi alla fick hjälpas åt att plocka och packa, och jobbade så svetten haglade och kuverten gav oss papercuts i fingrarna – those days are gone – på gott och ont.

 

Det är kul att blicka tillbaka på vilken resa vi har gjort – och fortfarande gör. Från att sitta och skriva kuvert vid ett köksbord och lämna paket i brevlådan efter jobbet – till att inte ens ta i paketen längre – för det sköter vår duktiga personal och Halvfred – så nu är utmaningen vad vi ska fylla vår tid med i stället? Och självklart är det väldigt lyxigt att vi nu har personal som sköter det mesta på företaget. …men ibland kan man ändå sakna tiden då det var full fart, plocka – packa – plocka – packa – och däremellan fota, städa, bokföra, inventera, beställa, lägga ut varor på plats, ta kunder i butiken. På något sätt har vi ju lyckats fylla ut vår tid ändå, och företaget utvecklas ju såklart också lättare när man har händerna (och huvudet) fria att jobba med det framför packning av varor.

Så till er som tycker det kan vara lite mysigt att starta en e-handel: go for it! Men vet att ni inte kommer sovande till succén! Se upp för kostnaderna och var inte rädd att lägga många timmar på det du gillar att jobba med. Då kan du också slänga upp benen på bordet en dag och säga ”Hej, jag är chefen – det där får någon annan ta!”

 

 

 

 

 

Lycka till från Ricky och Jane – som fortfarande äter lunch med personalen varje dag 12.30, samt fredagsfika med personal och Rickys mamma på fredagar mellan 11 och 12 – det är viktigt med bra rutiner och bra personal 😉